Hvad er det den kan, den lille knold – udskældt af mange og af nogle slankekure fravalgt, fordi den fejlagtigt er blevet sat i bås med ris og pasta? Den kan rigtigt meget. F,eks, er det paradoksalt nok den mest mættende madvare pr. kalorie, og samtidig er det en af vores vigtigste kilder til C-vitamin. Og så smager den fantastisk, hvad end den bliver kogt, most, grillet eller stegt. Men en ting er ord, en anden ting er tal:

For det første er der det med kalorierne. Der er:

– 390 kalorier i 100 gram pasta

– 368 kalorier i 100 gram ris

– 241 kalorier i 100 gram hvidt brød

– mens kartofler kun har 87 kalorier pr. 100 gram.

– en pastinak har f.eks. 62,6 kalorier pr. 100 gram.

Så i virkeligheden ligner kartoflen meget mere en pastisnak, og en en utrolig nærende og velsmagende grøntsag.

— Citat —-

“Ernæringseksperternes seneste måltidsforsøg har vist, at kartofler er en af de fødevarer, der mætter mest, og samtidigt indeholder kogte og bagte kartofler ikke noget videre fedt og påvirker derfor madens energifordeling i en positiv retning”.

— Citat —

Læs på videnskab.dk om kartoflens gode egenskaber

Og mere om den sunde kartoffel på marathonguide

 

For det andet er der vitaminerne.

Kartoflen er prop fuld af C- og B vitamin og ligner i den henseende en suppeknold mere end tilbehør. Der er:

– 19-22 mg C-vitamin pr. 100 gram i kartofler

– 11 mg pr. 100 gram i selleri

– 5,33 mg  pr. 100 gram i gulerødder

Faktisk skal du op og have fat i en porre eller en broccoli for at få mere krudt til immunforsvaret end i en kartoffel. Derfor var kartoflen også en af hovedaktørerne i at udrydde skørbug i slutningen af 1800 tallet.

Læs mere om vitaminbomben på lægens bord

Og lidt historik om kartoflen på samtid.dk